De herontdekking van dankbaarheid

De herontdekking van dankbaarheid

Past dankbaarheid nog in deze tijd? Nu steeds meer mensen vinden dat ze recht hebben op gezondheid en welvaart en er geen god meer is om te bedanken, tonen ze zich zelden dankbaar. 

In dit essay pleit Bob Pluijter voor een herwaardering van dankbaarheid. Pluijter buigt zich over de hedendaagse rol van waardering bij geven en nemen, waarbij hij houvast zoekt bij filosofen en andere denkers die ons eeuwenlang hebben aangespoord om dankbaar te zijn. Pluijter zoekt de grenzen op van het begrip dankbaarheid, waarbij hij de lezer uitdaagt met confronterende en eigentijdse vragen over onze verhouding tot elkaar en de wereld. Zo onderbouwt hij de stelling dat we onszelf tekort doen als we ons louter opstellen als calculerende burgers en consumenten. 

Dankbaarheid blijft altijd relevant omdat het het beste in mensen naar boven brengt. Dankbaarheid levert meer op dan een positief gevoel; het daagt uit tot actiegericht handelen jegens onze medemens en onze natuurlijke omgeving.

Lees meer


Montapassie

Montapassie

Bij Monta gaat alles in één keer goed. Echt alles. Het is werkelijk ongelofelijk. De orders gaan door het dak, iedere week komen er nieuwe klanten bij. Alle collega's werken knetterhard en tegelijkertijd is het elke dag oergezellig. Bovendien heeft iedereen een uitstekend gevoel voor humor.

Wij van Monta geven bovendien ons leven voor onze klanten. En wie wat geeft, die krijgt wat terug, want klanten blijken onze belangrijkste ambassadeurs. Ook leveranciers en dienstverleners zijn laaiend over Monta. Ze staan in de rij om met ons te mogen werken. Dagelijks moeten wij eerst stapels cadeaus voor onze deuren weghalen om naar binnen te kunnen.

En medewerkers dan, horen we je denken, dit gaat zeker allemaal ten koste van de medewerkers? Nee, fout! Wij zijn juist zo'n briljant bedrijf dankzij onze medewerkers. Lees dit boekje en je zult begrijpen waarom.

Monta is hét e-commercebedrijf dat de logistiek voor webwinkels verzorgt. Hoewel we sterk technologiegedreven zijn, vormen medewerkers ons belangrijkste kapitaal. De mensen van Monta zijn enthousiast en excellent, niet geheel toevallig onze kernwaarden. We proberen bescheiden te blijven, maar gezien onze ontwikkeling en groei doen we blijkbaar iets goed.

Lees meer


GEA Enterprise Architecture in Practice

GEA Enterprise Architecture in Practice

Managing Coherence for Better Performence

Governable, organizational and technological developments are taking place at an increasingly rapid pace. Structures are less and less fixed and new service and business models are necessary to maintain or improve the performance of an organization. This leads to an increasing need for governing capacity to quickly choose the right direction as an organization in the event of major changes and to maintain and strengthen coherence.

This book shows how the General Enterprise Architecting (GEA) governing instrument is used to govern the enterprises’ coherence. Since the development of GEA, many organizations have gained experience in applying the instrument. In many different ways, GEA has contributed to the managing capacity of organizations and the solution of complex issues. This provided a wealth of information about the practical application of enterprise architecture according to the GEA philosophy.

This book is intended for (enterprise) architects and other professionals who want to use ‘enterprise coherence governance’ in their practice. Solving enterprise issues is central to this book. On the basis of a concrete roadmap, it is explained how ‘coherence’ is made explicit and how this is used to develop a solution for an enterprise issue.

From this basis, this book further elaborates on:

  • • how GEA works in practice
  • • the relationship with portfolio management and agile working
  • • the design of the enterprise architecture function and the measurement of its maturity
  • • how GEA can be combined with other tools, such as strategic governing tools, enterprise architecture methods and frameworks, and reference architectures.

This book enables the reader to ‘do’ GEA and to fit it into daily architectural practice. With the aim of improving the performance of organizations.

Lees meer


Is brak een gevoel?

Is brak een gevoel?

Is brak een gevoel? En zo ja, wat voel je dan precies? Dat is verrekte lastig om onder woorden te brengen. En iedereen voelt iets anders. Wij millennials gebruiken daarom nietszeggende zinnen als 'voel me prima' en 'heb het heel druk', maar hoe we ons echt voelen, kunnen we niet zeggen. Herkenbaar? Voor ons wel. En omdat wij zelf regelmatig worstelen met het uitdrukken van ons gevoel, besloten wij, ondernemende millennials als we zijn, om hier naast onze veertigurige werkweek een boek over te schrijven. Typisch... Maar toch: het is gelukt. Je hebt het nu in je handen. Het is een persoonlijk en oprecht boek geworden. Geen boek met zweverige teksten, of een boek geschreven door niet-millennials die denken millennials te begrijpen. Het is een boek met vijftien persoonlijke verhalen over worstelingen, over kwetsbaarheid en over wat we ervaren, denken en voelen. Over onderwerpen waar we niet snel met elkaar over in gesprek gaan, ook omdat we er de juiste woorden niet voor kunnen vinden. Dus, veel te drukke millennial, laat je social-mediafeeds even voor wat ze zijn, veeg je agenda leeg en neem de tijd om dit boek te lezen. Het zal je helpen!

'Is brak een gevoel?' is geschreven door Anna Kohnstamm, Bart de Nijs, Evelien Sanou, Fabienne Renes, Fransje Westermann, Gijs Messink, Ingelien Veldkamp, Jip Eleveld, Kristi Out, Laura Konijnenburg, Nanette Janssen, Pieter Dieckman, Pleunie Simons, Renée Feijen, Ruben Versloot, Sjoerd Teeuwen en Susan van Hooijdonk. Deze millennials leerden elkaar kennen op hun werkplek. Ze ontdekten al vlug dat ze veel worstelingen deelden en besloten er samen een boek over te schrijven.



 

Lees meer



De groene kans

De groene kans

We onderschatten de omvang van de benodigde energietransitie, en overschatten de mogelijkheden van duurzame energie-opties zoals zon en wind. Het is een groene illusie dat we de energietransitie kunnen realiseren op de manier zoals we dat nu doen. Maar we hebben ook een groene kans. 

Laten we stoppen met wachten op politici, ondernemers en wetenschappers. Laten we stoppen met het verkopen van de klimaatdoelstellingen aan energiegiganten en grootindustriëlen. De groene kans ligt niet in technologie en infrastructuur, maar in bewustwording en ander gedrag van ons allemaal. Daarmee kunnen we veel meer fossiele brandstoffen en CO2 besparen dan met windmolens, warmtepompen en elektrische auto's. 

De groene kans beschrijft wat we wél kunnen doen om onze planeet te redden en is daarmee het indringende vervolg op het succesvolle boek De groene illusie. 

Maarten van Andel is directeur Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen. Hij werkte daarvoor als ingenieur en manager in de high-tech-industrie. Voor internationale energie- en duurzaamheidsprojecten heeft hij samengewerkt met wetenschappers en deskundigen van bedrijven, overheden en onderzoeksinstellingen. Van Andel noemt zichzelf klimaatneutraal: hij is even bezorgd over het klimaat als over de maatregelen die het klimaat moeten redden.

Lees meer

Alle boeken

  • De herontdekking van dankbaarheid
  • Montapassie
  • GEA Enterprise Architecture in Practice
  • Is brak een gevoel?
  • Ineke Custers
  • De groene kans
  • Snurker word wakker
  • Lachen om logistiek en transport
  • Vergroen je gemeente nu
  • Lachen om logistiek en transport
  • Buutvrij
  • GEA enterprisearchitectuur in de praktijk
  • Winst is goed, werk is beter
  • HR agenda 2019
  • Critical success factors for effective business information security
  • De groene illusie
  • In transitie
  • HR agenda 2018
  • Het pakhuis
  • Rolling thunder
  • Leiderschapskramp (hardcover)
  • Leiderschapskramp
  • Begin met duurzaamheid
  • Beleggen met voorkennis
  • Zakendoen in Duitsland
  • Stop met ploeteren
  • Appen met je klanten
  • Handboek voor appartementbewoners
  • Waarden die werken
  • Shit happens
  • Gezond verstand management
  • Creëer een band met je klant

    Meer weten?

    Bel 0418 - 680 180
    Of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Uw eigen boek publiceren met professionele begeleiding

    Contact

    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    0418 - 680 180